Комунальний заклад

"Закарпатська обласна універсальна наукова бібліотека
ім. Ф. Потушняка"

Закарпатської обласної ради
UA EN 

   >     >  Едмун Еган

Видатні закарпатці

Всі закарпатці Алфавітний покажчик

Еган Едмун

1851 - 1901 рр.

 
Біографія:

Едмунд Еґан — угорський економіст, громадський діяч, благодійник, фахівець з організації сільського господарства Закарпаття. Ірландець за походженням Едмунд Еґáн народився 13 липня 1851 року у місті Чаковец (Чакторня) у Північній Хорватії у родині емігранта з Ірландії. Після закінчення гімназії вивчав економіку в університеті міста Галле (Німеччина) та право у Віденському університеті. У 1883–1896 Едмунд Еґан працював на посаді радника угорського міністерства сільського господарства, завідував молочним відділом. Едмунд Еґан глибоко переймався проблемами людей, які працювали на землі. Він побачив, що у найгіршому становищі в Угорщині опинилися українські селяни Закарпаття, які, важко працюючи, ледве могли заробити собі на хліб. У 1890 році вийшла його книга, присвячена сільському господарству Карпатського регіону, де було викладено бачення того, як подолати бідність. Серед його проектів було і масове ввезення до краю тірольських корів, і створення кооперативних молочарень, державне кредитування закарпатських селян. У 1897 році у місті Мукачево було створено штаб цієї акції, так звану Експозитуру для гірських районів, якій допомагало близько 20 греко-католицьких священиків. Діючи не тільки за наказом угорського міністра сільського господарства Іґнаца Дараньї, але й за покликом власного сумління, враженого гнітючою бідністю русинів, Едмунд Еґан об’їздив більшість сіл Закарпаття, зустрічався з селянами, священиками, вчителями, урядовцями, поштарями. Свої спостереження Едмунд виклав у доповіді угорському уряду «Економічне становище руських селян в Угорщині». Перші програмні засади допомоги людям були виголошені 28 березня 1898 р. у місті Свалява, а вже 12 лютого 1900 р. у мукачівському готелі «Чіллаг» було підбито перші підсумки зроблених кроків. «Акція Еґана» не тільки покращувала становище українських селян Закарпаття, але й була економічно вигідною для самої Угорщини, збільшувала ВВП держави, інтенсифікувала її економіку. Однак ця акція не подобалася лихварям та орендарям, оскільки вибивала основу з їхнього паразитарного способу життя. Ліквідовувався економічно недоцільний інститут посередника, який привласнював левову частку виробленої селянином доданої вартості, оскільки договори оренди землі укладалися через державний інститут. Не було потреби брати гроші під лихварський процент – діяли каси взаємодопомоги, які видавали кошти під 6-7% річних. Внаслідок впровадження новітніх технологій не тільки значно збільшився об’єм та якість сільськогосподарських продуктів, що вироблялися на селі, але й виникла можливість їх переробки до отримання готового до споживання продукту – вина, сиру тощо. Було ліквідовано лихварську монополію на торгівлю в селі – товари народного вжитку і навіть горілку на селі стали продавати кооперативи, за цінами значно нижчими, ніж перед тим правили лихварі. Отже, додана вартість залишалася на селі. Діяльність Едмунда Еґана викликала спротив не тільки місцевої мафії, але й певних урядових кіл, які непокоїлися, що економічне піднесення русинів може спричинити і політичне. Едмунда Еґана почали переслідувати. Сипали йому отруту до коньяку, обкрадали, грабували, підпалювали його житло. Подавали на нього в суд і лжесвідчили проти нього. Писали йому анонімні листи, пропонували гроші, лиш би він виїхав десь до Відня чи до Будапешта. Однак він настільки перейнявся долею подвійно чужого для нього народу, що не хотів відступати. 20 вересня 1901 року він їхав у кареті з Ужгорода в село Середнє, де в нього стріляли. 22 вересня 1901 року Едмунд Еґан помер. Розслідування не виявило вбивць і згодом “Верховинська акція” хоч і не була згорнута, та все ж зі смертю свого натхненника просувалася меншими темпами. На похороні Едмунда Еґана в Ужгороді зійшлося 12 тисяч українських селян – пастухів, дроворубів, виноградарів з найвіддаленіших куточків. Очевидці стверджували, що селами стояв голосний плач, майже в кожному селі було проведено жалобні народні збори. “Спаситель русинського народу”, як ще довго називали Еґана, назавжди закарбувався в народній пам’яті українців Закарпаття. На місці його загибелі було зведено пам’ятний хрест, знесений окупаційною комуністичною владою у 1960-х, але відновлений 23 березня 2002 року. 5 жовтня 2005 року в Ужгороді була заснована благодійна організація “Фонд ім. Е. Егана”, яка продовжила впроваджувати ідеї започатковані видатним угорським економістом Едмундом Еганом.

Додаткова інформація:

Джерельні приписи:

Еган, Едмун. Економічне положення руських селян в Угорщині / Е. Еган. – Львів, 1901.

***

Грицищук, Тетяна. Презентували книжку Егана і фондю : [презентація в "Деці у нотаря" кн. Е. Егана "Економічні можливості наших Карпат"] / Т. Грицищук // Срібна Земля. – 2010. – 23 квіт. – С. 5.

Горват, Василь. Той самий Еган : цього тижня виповнилося 110 р. з моменту вбивства Е. Егана – видат. міністра-реформатора, улюбленця всіх верховинців Підкарпат. Русі / В. Горват // Новини Закарпаття. – 2011. – 24 верес. – С. 6.

Кляшторна, Н. О. Едмунд Еган : економіст, радник уряду Угорщини / Н. О. Кляшторна // Кляшторна, Н. О. Бойківське сузір’я : словник персоналій Бойківщини : народилися бойками, мешкали на Бойківщині, прислужилися бойкам / Н. О. Кляшторна. – Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2012. – С. 23.

Кобаль, Йосип. Від чого хотів Еган врятувати русинів, або Як відомий угорський економіст перетворився на міф / Й. Кобаль // Фест. – 2008. – 5-11 черв. – С. 14.

Павленко, Г. Еган Едвард / Г. Паленко // Павленко Г. Діячі історії, науки і культури Закарпаття : малий енцикл. слов. – Ужгород, 1999. – С. 71 : фот.

Федака, Сергій. Політичне вбивство чиновника і замах на весь народ – рік 1901 : [Едмун Еган] / С. Федака // Фест. – 2006. – 19-25 жовт. – С. 14.

Шандор, В. Едвард Еган і його “Верховинська акція” / В. Шандор // Український історик. – Нью-Йорк – Торонто-Мюнхен. – 1977. – № 1-2. – С. 114-116.

***

Інтернет ресурси:

Еґан, Едмун. Економічне становище руських селян в Угорщині. Меморандум [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
http://www.eganfond.com.ua/memorandum.php

Життя і творчість Едмуда Егана [Електронний ресурс] : [сайт благодійної організації “Фонд Е. Егана”]. – Режим доступу :
http://www.eganfond.com.ua/biography.php

“Ну що, здавалось би, слова?..” [Електронний ресурс] : [про діяльність Едмуна Егана]. – Режим доступу :
http://panorama-mukachevo.com/2011/05/11/8523/

Скунць, Петро . “Там, де Еґана тінь...” [Електронний ресурс] / П. Скунць. – Режим доступу :
http://www.eganfond.com.ua/tin.php

Федка, Сергій. Закарпаття на порозі ХХ століття / С. Федака [Електронний ресурс] : [про діяльність Едмуна Егана]. – Режим доступу
http://novezakarpattya.com/rubrics/historical-discourse/5996-zakarpattya-na-poroz-hh-stolttya.html

Новини

2024-12-02

Щороку 3 грудня, разом із світовою спільнотою, Україна відзначає Міжнародний день людей з інвалідністю, який було проголошено у 1992 році Генеральною асамблеєю ООН. Цей день покликаний привернути увагу до проблем таких людей, розуміння суті їх життя, а також їх боротьби за дотримання своїх прав і свобод, захисту гідності та благополуччя. Пропонуємо вам віртуальну виставку „Крок на зустріч”.

2024-11-29

Шановні користувачі, до вашої уваги нові надходження до Відділу краєзнавства.

2024-11-26

Шановні користувачі, для вас нові надходження до Відділу наукової інформації та бібліографії.

2024-11-22

Україна - країна з найкрасивішим національним костюмом. Вишиванками, яскравими вінками захоплюються у всьому світі. Але наряд неможливо уявити без аксесуарів. Саме вони «відповідають» за колорит. Етнічні прикраси українців можуть дати фору національним гарнітурам будь-якого народу. Буяння фарб, різноманітність форм, оригінальність і ідеальне виконання – все це етноприкраси. Всім кому цікаве мистецтво створення українських прикрас пропонуємо віртуальну виставку "Ювелірна" самоідентифікація: історія українських прикрас".

 
footer-logo

"Фокстрот", ліхтар, колись була аптека...
Аж раптом - дві сосни. Бібліотека.

Відділ документів іноземними мовами:

Пн.-Пт.-з 09-19 год Нд.- з 10 до 17 год.
Вихідний день субота. Останній вівторок кожного місяця - санітарний день